تمام آنچه در مورد کوچینگ باید بدانیم

آخرین به روزرسانی در: 22/10/2023
بدون دیدگاه
در این مقاله می‌خوانید:

چه چیزهایی باید درمورد کوچ بدانیم؟ کوچ، کوچینگ، لایف کوچ، واژه هایی هستند که به تازگی زیاد به گوش ما...

چه چیزهایی باید درمورد کوچ بدانیم؟

کوچ، کوچینگ، لایف کوچ، واژه هایی هستند که به تازگی زیاد به گوش ما خورده است اما شاید ندانیم که معنی آن چیست و به چه کسانی کوچ میگویند؟

شاید این کلمه ،واژه ای جدید به نظر بیاید اما تاریخچه ی دور و درازی دارد.

تاریخچه ی کوچ:

در سالهای ۱۵۵۰ فردی از روستایی در مجارستان به نام کاکس “Kocs” با اختراعی  دنیا را  تغییر داد. یک سازنده کالسکه ، کالسکه‌هایی را طراحی و ایجاد کرد که نسبت به سایر کالسکه‌ها، بزرگ‌تر و راحت‌تر بودند و با نام کالسکه‌های کاکس شناخته ‌شدند و این واژه سالهای بعد به کوچ در زبان انگلیسی تغییر کرد.

این کالسکه در سال های ۱۶۰۰ طوری معروف شد که کل اروپا آنرا میشناخت.

این واژه به زبان آلمانی Kutsche، به زبان فرانسه Coche و به زبان انگلیسی Coach میباشد.

کلمه کوچ در دنیای مدرن استعاره‌ای از همان کوچ به معنای کالسکه است. دانشجویان و دانش‌آموزان در سالهای ۱۸۳۰ از کلمه کوچ برای معلمان خصوصی ای که در خانه تدریس میکردند استفاده می‌کردند، کوچ‌هایی که آن‌ها را برای امتحان‌ها آماده می‌ساختند. این اصطلاح به این دلیل شهرت یافت که این  معلم ها، دانش‌آموزان و دانشجویان را سریعتر و راحتتر به طرف موفق شدن در امتحانات می‌بردند.

اوایل، کوچینگ در دوران مدرن بیشتر در حوزه ی هنر و ورزش بود و به تدریج به حوزه های دیگر نیز نفوذ کرد و افرادی که در حوزه‌های مدیریت یا مالی و موفقیت بودند از آن بهره بردند.

کوچ‌ها به افرادی کمک می‌کردند که به لحاظ احساسی و روانی کاملا سالم بودند، اما به کسی احتیاج داشتند که با کمک او به زندگی‌شان سروسامان بیشتری بدهند و به اهدافشان دست یابند. این استفاده‌ها به‌تدریج به حرفه‌ای شکل داد که ما از آن به کوچینگ یاد می‌کنیم. برای دانستن معنی کوچینگ بهتراست ابتدا بدانیم کوچ‌ها چه کاری انجام می‌دهند.

کوچ‌ها چه‌کاری انجام می‌دهند؟

کوچینگ یک گفتگوی آگاهانه و روبه‌جلو برای توانمند کردن یک فرد یا گروه برای زیستن در بهترین حالت خود و رسیدن به نتایج فوق‌العاده در زندگی، حرفه، کسب‌وکار یا سازمان است. این کار کمکی است برای پر کردن فاصله‌ میان اکنون و جایی که مراجعه‌کننده و کوچ می‌خواهند در آن قرار بگیرد. کوچ‌ها درواقع با مراجعه‌کننده خود شریک می‌شوند تا به آن‌ها برای طراحی و رسیدن به آنچه تمایل دارند دست پیدا کنند کمک کنند. از فواید کوچینگ می‌توان به ایجاد وضوح و شفافیت در سوق دادن فرد راجعه کننده به‌سوی اقدام و تسریع فرآیند پیشرفت اشاره کرد و برای او آگاهی و تمرکز به ارمغان می‌آورد.

مسئولیت کوچ به این شکل تعریف می‌شود:

  • کشف، وضوح و همراه شدن با آنچه مراجعه‌کننده می‌خواهد به آن دست پیدا کند.
  • تشویق مراجعه‌کننده برای کشف دنیای خود
  • استخراج راه‌حل‌ها و استراتژی‌های مراجعه‌کننده
  • پاسخگو نگه‌داشتن مراجعه‌کننده و مجاب کردن او برای مسئولیت‌پذیری

کوچ ها چه کاری انجام می دهند؟

پس امروزه معنی کوچینگ یا کوچ کردن یک فرد، استعاره‌ای از همان کالسکه‌ است. کوچینگ کمک کردن به فرد، گروه یا سازمان برای رفتن از محل کنونی به‌جایی است که دوست دارد در آنجا باشد. کوچ یک وسیله و یک همراه برای پیشبرد و رسیدن به اهداف است.

کوچینگ را در فارسی میتوان مربیگری معنی کرد.

در ایران وقتی ما کلمه مربی را می شنویم ذهن ما به سمت ورزش و مربیگری ورزشی می رود اما در واقع مربیگری می تواند در جنبه های دیگر با هدف توسعه معنی پیدا بکند از جمله مربیگری در زندگی ، مربیگری در تجارت ، مربیگری شخصی، مربیگری در سلامت، مربیگری در آموزش، مربیگری در ارتباط و … .

 کوچینگ روندی است در جهت بهبود عملکرد مراجعه کننده در زندگی حرفه ای، اجتماعی و حتی عاطفی، و شما میتوانید در بسیاری از زمینه‌های زندگی از کوچینگ کمک بگیرید.

یک کوچ بر حال و آینده ی شما تمرکز میکند، یک کوچ حرفه ای ماهی دست مراجعه کننده نمیدهد، راه حلی به مراجعه کننده ارائه نمیدهد بلکه پس از گوش کردن به حرفهای مراجعه کننده ، با پرسیدن سوالات مراجعه کننده را به چالش میکشد و به فرد کمک میکند که خود فرد بهترین راه حل و بهترین مسیر را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کند؛به عبارتی ماهی گرفتن را به مراجعه کننده آموزش میدهد.

در ادامه به خصوصیات کوچ خوب و روش های کوچینگ و تفاوت کوچ با مشاور و روانشناس خواهیم پرداخت.

اشتراک‌گذاری این مطلب در: 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات