تعریف شادی چیست؟

آخرین به روزرسانی در: 22/10/2023
بدون دیدگاه
در این مقاله می‌خوانید:

اکثر ما، به جای اینکه درک دقیقی از شادی داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که چه چیزهایی روی شادی ما تاثیر...

تعریف شادی

اکثر ما، به جای اینکه درک دقیقی از شادی داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که چه چیزهایی روی شادی ما تاثیر (مثبت یا منفی) می‌گذارند.

می‌دانیم کسی که از زندگی رضایت دارد، احتمالاً شادتر است.

یا کسی که از زندگی ناراضی است، احتمالاً شادی کمتری دارد.

جالب اینجاست که این تئوری‌های ما، بارها و بارها با شکست هم مواجه می‌شوند!

کسی را می‌بینیم که از زندگی راضی نیست، اما شاد است. یا اینکه کس دیگری را می‌بینیم که با هیچ منطقی (از منطق‌هایی که ما می‌فهمیم و برای خود ساخته‌ایم) الان نباید شاد و سرحال باشد. اما هست!

خوشی، واقعی و غیرواقعی ندارد. شاید لبخند، واقعی و غیر واقعی داشته باشد. اما خوشی، یک احساس است و هر زمان که تجربه شود، واقعی است.

وقتی از شادی واقعی حرف می‌زنیم،  احتمالاً بیشتر منظورمان این است که او باید با توجه به متر‌ها و معیارهای من، شاد باشد و در حال حاضر، بر اساس معیارهای من، دلیلی برای شادی او وجود ندارد!

شادی، یک حالت روانی است که در آن، فرد احساس عشق، لذت، خوشبختی یا شادی می‌کند . مسائل مختلفی همچون مسائل زیستی، روان‌شناختی یا دینی برای تعریف و دلیل خرسندی آورده شده‌است. دانشمندان دریافته‌اند که شادی و خوشحالی سبب تقویت سیستم دفاعی بدن و همچنین سیستم اعصاب انسان می‌شود.

تحقیقات نشان داده‌است که شادی رابطهٔ مستقیمی با مسائلی همچون روابط و تعاملات اجتماعی، وضعیت فرد از نظر داشتن شریک زندگی، کار، درآمد و حتی نزدیکی به انسان‌های شاد دارد.

شادی، این نیست که همیشه احساس خوبی داشته باشیم

آخرین تحقیقات علمی جواب کامل‌تری برای این موضوع مطرح می‌کند؛ افراد با خلق و خوی آرام و متعادل نسبت به کسانی که حد بالایی از شادی موقتی را تجربه می‌کنند، سلامت روانی بالاتری دارند،

چون مثل تمام احساساتی که تجربه می‌کنیم شادی کاذب هم هر اندازه به اوج برسد به همان اندازه، افت می‌کند و حال بدتری را تجربه خواهیم کرد. از طرف دیگر معمولا هنگامی که از افراد مختلف درباره‌ی اینکه چه چیزی به زندگی‌شان ارزش می‌دهد سؤال می‌کنیم، به ندرت حرفی درباره‌ی خلق و خو و احساسات خود می‌زنند. آدم‌ها معمولا به چیزهایی استناد می‌کنند که هویت‌شان را می‌سازد؛ چیزهایی مثل شغل یا روابط‌شان!

از طرف دیگر همین یافته‌های علمی نشان می‌دهد اگر بیش از حد روی تلاش برای شادی بیشتر و تجربه‌‌ی همیشگی حس خوب تمرکز کنید، توانایی‌تان برای داشتن احساس خوب ضعیف‌تر می‌شود، بعد از این اتفاق، هیچ مقدار احساس خوب شما را راضی نمی‌کند. از طرف دیگر آنچه شما انتظار دارید یعنی همان «شادی همیشگی» به لحاظ فیزیکی هم برای اغلب افراد امکان‌پذیر نیست.

اشتراک‌گذاری این مطلب در: 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات