مهارت ارتباطی بین زوجین

آخرین به روزرسانی در: 22/10/2023
بدون دیدگاه
در این مقاله می‌خوانید:

“گفتگو کردن” یکی از مهارت های ارتباطی بین زوجین به شمار می رود، می توان گفت “گفتگو کردن” راهی برای...

“گفتگو کردن” یکی از مهارت های ارتباطی بین زوجین به شمار می رود،

می توان گفت “گفتگو کردن” راهی برای رسیدن به مقصد نیست بلکه خودش هدف و مقصد است. به عبارت دیگر گفتگو در رابطه می‌تواند کمک شایانی به برقراری ارتباط مثبت و حل مشکلات کند.

وقتی با یکدیگر صحبت می‌کنید در واقع قصد دارید یکی از نیازهای مهم خود که نیاز به گفتگو ست را بر آورده سازید. پس اگر اینکار را آموخته باشید هم گفتگوی دلنشینی خواهید داشت که طرف مقابل را خسته نمی‌کنید و هم اینکه نیازتان به بهترین شکل برطرف می‌شود.

شما برای پی ریزی یک رابطه پویا نیازمند آموختن مهارت‌های رابطه می باشید.

یکی از ویژگی‌های گفتگوی خوب، دادن اطلاعات به طرف مقابل و درک او می‌باشد. شما و همسرتان همه چیز را در باره یکدیگر نمی‌دانید بنابراین از دادن اطلاعات به یکدیگر امتناع نکنید.از سویی دیگر، اگر شما نسبت به همسرتان کنجکاوی نشان ندهید او نیز تمایلی به دادن اطلاعات به شما نخواهد داشت و روند گفتگو مختل می‌شود.

اعتماد در روابط میان افراد به ویژه همسران نقش قابل توجهی ایفا می‌کند. فرد قبل از اینکه راجع به خود و احساساتش با شما صحبت کند باید به شما اعتماد داشته باشد.

شما می‌توانید در مورد گذشته خود و خاطراتی که داشته اید یا در مورد تجربیاتی که در زمان حال کسب می کنید و یا حتی برنامه‌هایی که برای آینده دارید با همسرتان صحبت کنید و نظرات او را در مورد این برنامه‌ها بپرسید و از احساسی که نسبت به آنها دارد آگاه شوید.

وقتی پای گفتگوی موثر در میان باشد هر دو طرف باید در مورد مسائل تفکرات برنامه‌ها و تجربیات خود با یکدیگر صحبت کنند؛ و هر دو نیز باید نسبت به شنیده‌ها واکنش مناسب نشان دهند. در غیر این صورت صمیمیت لازم ایجاد نشده و نیاز احساسی به گفتگو تامین نخواهد شد.

پس از رغبت داشتن به شنیدن اطلاعات طرف مقابل و رد و بدل کردن اطلاعات نوبت به احساس همدلی و درک می‌رسد. این درک دو طرفه احساسات، پایه گذارِ انگیزه و محبت بیشتر خواهد بود. بدین ترتیب موانع احتمالی از بین رفته و از نظر روحی بیشتر به یکدیگر نزدیک خواهید شد. زیرا هیچ یک از شما دلیلی برای پنهان کردن مسائل و حتی نقطه ضعف‌های خود از طرف مقابل ندارید.

اگر دقت کرده باشید جهت اصلی هر گفتگویی را موضوع و عنوان آن مشخص می‌کند و همه ما برخی موضوعات را بیشتر از برخی دیگر می‌پسندیم.

وقتی صحبت می‌کنیم با علاقه و واکنش همسرمان می‌توانیم دریابیم که از طرح چه موضوع‌هایی بیشتر لذت می‌برد و با گفتگو در مورد آنها بحث را لذت بخش‌تر می‌کنیم.

اشتراک‌گذاری این مطلب در: 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات