مهارت های دهگانه زندگی

آخرین به روزرسانی در: 22/10/2023
بدون دیدگاه
در این مقاله می‌خوانید:

مهارت های زندگی؛ مهارت هایی هستند که توانایی اجتماعی و روحی فرد را افزایش می دهند و موجب می شوند...

مهارت های زندگی؛

مهارت هایی هستند که توانایی اجتماعی و روحی فرد را افزایش می دهند و موجب می شوند تا او بتواند به نحوی بهتر و موثرتر با مشکلات و دشواری های زندگی مواجه شود. هر قدر مهارت های زندگی فردی بالاتر باشد، او بهتر می تواند سلامت روان و رفتار خود را حفظ کند و به شیوه ای منطقی و کارآمد مشکلات پیش آمده را برطرف کند.

مهارت های زندگی قدرت سازگاری افراد را بالا می برد، شخص می توان مسئولیت های اجتماعی و شخصی زندگی را بهتر بپذیرد و توانمندی هایش را بروز دهد و از آسیب های ناشی از ناتوانی در حل مشکلات در امان بماند.

مهارت خودآگاهی
توانایی شناخت نقاط ضعف و قوت هر فرد است. اگر هر فرد بتواند تصویری واقع بینانه از خود کسب کند و نیازها و تمایلاتش را بشناسد، می تواند با حقوق فردی، اجتماعی و مسئولیت های فردی و اجتماعی اش آشنا شود.

مهارت همدلی
به این معنی است که فرد در هر شرایطی، بتواند دیگران و مشکلاتشان را درک کند. به این ترتیب، دیگران را دوست دارد و دیگران نیز او را دوست دارند و به هم توجه می کنند.

مهارت ارتباط موثر
افراد می آموزند برای درک بهتر دیگران، به صحبت های آنها گوش دهند. همچنین فرد بتواند نیازها و احساسات خودش را با دیگران در میان بگذارد تا هم نیازهای دیگران و هم نیازهای خودش برآورده شود و در نتیجه ارتباطی رضایت بخش شکل گیرد.

مهارت روابط بین فردی
مشارکت و اعتماد واقع بینانه و همکاری با دیگران، موجب می شود روابط دوستانه ای را با دیگران ایجاد کند و دوستی های ناسالم را خاتمه دهد.

مهارت مقابله با فشار عصبی
زندگی در دنیای مدرن با فشارهای روحی و روانی بسیاری همراه است و این فشارها بر زندگی افراد تاثیر گذاشته و زمینه ساز بروز مشکلات  متعددی می شود. با آموختن این مهارت افراد هیجان های مثبت و منفی را در خود و دیگران شناخته و سعی می کنند واکنش های مناسب و سازنده ای از خود نشان دهند.

مهارت مدیریت هیجان
هر انسانی که در زندگی خود با هیجانات گوناگونی مواجه است، شناخت و مهار این هیجانات، همان مدیریت هیجان است. برای کسب این مهارت فرد باید بتواند احساسات و هیجانات دیگران را نیز درک کند.

مهارت حل مسئله
تقسیم بندی مسئله به چند قسمت و مشاهده مسائل با دیدی وسیع تر به ما این امکان را می دهد مشکلات و مسائلی را که هر روز در زندگیمان رخ می دهد، از سر راه برداریم.

مهارت تصمیم گیری
مسیر زندگی انسان را تصمیم گیری های او مشخص می کنند. با آموختن این مهارت اهداف خود را واقع بینانه تعیین و از میان راه حل های موجود بهترین را انتخاب می کنیم و مسئولیت عواقب آن را نیز به عهده می گیریم.

مهارت تفکر خلاق
تفکر یکی از مهمترین مهارت های زندگی است. مهارت تفکر خلاق، همان قدرت کشف، نوآوری و خلق ایده ای جدید است تا در موارد گوناگون بتوانیم راهی جدید و موثر بیابیم.

مهارت تفکر نقادانه
مهارت تفکر نقادانه موجب می شود هر چیزی را به سادگی قبول یا رد نکنیم و پیش از آن، موضوع مورد نظر را به خوب مورد بررسی قرار دهیم.

اشتراک‌گذاری این مطلب در: 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات